Monday, April 4, 2011

sambal ikan bilis

dekat sni aku nak share dgn ko org recepie sambal ikan bilis.....sedap tau...1st aku mkn mber aku nya...aku ase pedas sgt...tp pds2 nya mesti nak rasa lagi...hehehehe...sampai lah tak thn...asik mintak jer kat dia aku pun ase cam dah malu....so aku pun mintak resepie dia...try buat kat umah.1st buat mmg tak jd sagt...2nd kali buat dah ok dah...and 3rd buat dah mantop!!hahaha....nt ko orang try lah buat kat umah ko org time free....

BAHAN2
1) bawang merah
2) lada kampung,cili padi
3)sambal belacan sedikit
4)garam,gula,aji nomoto secukup rasa....

tu jer bhn nya...xbyk pun....n cara nak buat dia cam nie....

cara2nya:
1)goreng ikan bilis dan biar kan sejuk
2)blend bawang,lada n sambal belacan. (guna kan sedikit air)
3)then after blend tue, ko orang goreng sampai kering..jgn hangus tau...(guna kan sdikit myak jer...)
4)biar kan smbal yg di goreng tue sampai sejuk..
5)n lastly campur kan dgn ikn bilis,gaul shga sebati...hehehehe...

*tips>gna kan api kecil ja supaya cepat kering n tak hangus..

u can try!!!pasti..sedap penambah selera..hehehe...good luck~~



No comments:

Post a Comment